Na druhém místě skončila Plzeň, která na něj poskočila z 8. místa v roce 2009. Poslední "medailovou" pozici zaujala Olomouc, která na ni klesla z druhé příčky v roce 2009.
Oproti roku 2009 si nejvíce polepšilo Ústí nad Labem, které se z předposledního 12. místa dostalo na loňskou čtvrtou pozici. Poslední místo z roku 2009 opustily České Budějovice a o rok později skončily osmé.
Naopak nejvíce si pohoršil Liberec (ze čtvrté příčky klesl na 11.) a Zlín, který se z předloňské sedmé příčky propadl na poslední 13. místo.
Tři okresní města zůstala loni bez dopravní nehody s vážným nebo smrtelným zraněním. Čistý štít si po celý rok 2010 udržely Domažlice, Most a Rychnov nad Kněžnou - nezaznamenaly ani jednu nehodu s vážným nebo smrtelným zraněním. Na posledním místě mezi okresními městy pak skončila Kutná Hora.
Největšího meziročního zlepšení dosáhl Rychnov nad Kněžnou (do čela žebříčku se probojoval z předloňské 57. příčky), dále pak Ústí nad Orlicí (z 58. místa na 7.) a Havlíčkův Brod (ze 45. místa na 4.).
Nejvíce si naopak pohoršily Rokycany (ze 6. příčky se propadly na 56.), Jindřichův Hradec (z 2. místa na 45.) a Jeseník (z 9. místa se posunul na 50.).
V celkovém hodnocení za roky 2008 – 2010 dosáhlo z okresních měst nejlepších výsledků město Třebíč, následované Tachovem a Bruntálem, zatímco v roce 2008 vedoucí Rokycany spadly až na 29. místo. Poslední tři příčky obsadily Klatovy, Přerov a Ústí nad Orlicí.
Česká pojišťovna v rámci projektu ČP Index bezpečnosti už od roku 2004 monitoruje bezpečnost 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu vztaženém k počtu obyvatel daných měst.
ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.
Rok 2010 byl z pohledu celorepublikových policejních statistik nehodovosti rokem rekordním, a to v pozitivním slova smyslu. Počet usmrcených a těžce zraněných osob na českých silnicích byl nejnižší od roku 1961. Absolutní počet nehod v loňském roce byl sice o 0,9 procenta vyšší než v roce 2009, ale v ostatních kategoriích došlo k meziročnímu poklesu (v počtu usmrcených o 9,5 procenta a v počtu těžce zraněných o 20,2 procenta). Také ČP Index bezpečnosti přinesl některé pozitivní výsledky.
Pořadí krajských měst podle ČP Indexu za rok 2010
Město |
ČP Index 2010 | Pořadí 2010 | Pořadí 2009 | Pořadí 2008 - 2010 |
Jihlava | 1024,44 | 1. | 1. | 1. |
Plzeň | 459,28 | 2. | 8. | 10. |
Olomouc | 401,45 | 3. | 2. | 3. |
Ústí nad Labem | 367,22 | 4. | 12. | 9. |
Karlovy Vary | 320,75 | 5. | 3. | 2. |
Hradec Králové | 304,82 | 6. | 10. | 12. |
Praha | 296,68 | 7. |
11. |
8. |
České Budějovice |
296,45 | 8. | 13. | 13. |
Pardubice | 290,57 | 9. | 5. |
4. |
Brno | 285,69 | 10. | 6. | 7. |
Liberec |
260,58 | 11. |
4. |
5. |
Ostrava | 212,50 | 12. |
9. |
6. |
Zlín | 184,67 |
13. | 7. | 11. |
zdroj: MEDIAFAX